Forschungsstellen
- Inter-universitäre und Interdisziplinäre Forschungsstelle Stuttgart-Venedig: Hybride Gattungen – proteische Figuren. Europäisches Drama der Frühen Neuzeit
- Jakob-Böhme-Forschungsstelle (Abteilung Hermeneutik)
- Herwarth Walden und DER STURM
- Max-Bense-Forschungsstelle am SRC Text Studies
- Käte-Hambuger-Forschungsstelle
Forschungsgruppen
- Forscherverbund "Simulation und Analyse oratorischer Räume und Praktiken" (Prof. Dr. Peter Scholz, Prof. Dr. Klaus-Jan Philipp)
- Forschungsgruppe Textologie (Abteilung: Hermeneutik, Digital Humanities)
- Internationale Nietzscheforschungsgruppe (INFG) (Abteilung: Hermeneutik)
- Forschungsgruppe Inkommensurabilität (Abteilung: Hermeneutik, Bild)
- Form und Emotion (Schwerpunktprojekt)
Forschungsprojekte
- Women´s Drama and Theatre 1625-2025 (Forschungsteam: Prof. Dr. Gaby Pailer, UBC Vancouver (Principal Investigator); Assoc. Prof. Dr. Jason Lieblang (Co-Investigator), UBC Vancouver, apl. Prof. Dr. Annette Bühler-Dietrich, Universität Stuttgart (Collaborator).)
- Lehrprojekt Texttheorie und Ästhetik
- Authentizität und Originalität DFG Projekt
- >>WR-AI-TING<<: Kreatives Schreiben mit KI-Tools in Schul- und Museumskontexten
- Goethes Venezianische Epigramme (01.01.2024-31.12.2026)
- DFG-Projekt Nietzsches Briefwechsel (01.02.24-31.01.2027)
- Kritische Digitale Edition von Goethes Venezianische Epigramme. (Abteilung: Hermeneutik, Digital Humanities, Leitung: Claus Zittel, SRCTS, Klassik-Stiftung Weimar, IISG Rom, BemboLab Venedig) (2023-2027)
- Scalable Reading von 'Gesammelten Werken' des 18. Jahrhunderts, exemplarisch durchgeführt an Friedrich-von-Hagedorn-Werkausgaben. (Leitung: Gabriel Viehhauser, mit Prof. Dr. Philip Ajouri, Mainz) (2023-2026) DFG
- Schaufenster Kunst – Erforschung baden-württembergischer Künstler*innen-Netzwerke (Leitung: Kerstin Thomas) (01.10.2022-30.09.2025)
- Öffentlicher und digitaler Vernunftgebrauch (Christian Martin, Philosophie)
- Neurechte Literaturpolitik (Torsten Hoffmann, NDL) (DFG 01.09.2023-31.08.2026)
- Die kleinen Zeitschriften des Expressionismus (Kristin Eichhorn am SRCTS Stuttgart in Kooperation mit dem DLA Marbach)
- Computer-aided analysis of unreliability and truth in fiction - interconnecting and operationalizing narratology (CAUTION), (Leitung: Jonas Kuhn) (01.11.2021- 31.10.2024)
- DFG-Projekt MARDY (“Modeling Argumentation Dynamics in Political Discourse”). Interdisziplinäres Projekt im DFG-Schwerpunktprogramms 1999 Robust Argumentation Machines (RATIO), (Leitung: Jonas Kuhn)
- The Answering Machine/Az. 9B353 (Leitung: Jonas Kuhn) (01.09.2022- 31.08.2026)
- Narr-AI-tions. Co-creation of narrative texts with AI: effects on the production and reception of texts production and reception of texts (Leitung: Jonas Kuhn)
- Von Cotta bis in die Gegenwart des Open Access: Global agierende Verlage als Kulturvermittler. (Leitung: Sandra Richter, DLA/SRC TS)
- Werktitel als Wissensraum: Die Erschließung zentraler Werkbeziehungen der neueren deutschen Literatur in der Gemeinsamen Normdatei (GND) gemäß Resource Description and Access (RDA) (Leitung: Sandra Richter, DLA/SRC TS)
- Transatlantischer Bücherverkehr (DLA Marbach)
- Archivierung, Erschließung und Erforschung von Born-digitals (DLA Marbach)
- Langzeitarchivierung (DLA Marbach)
- Kolonialfieber und literarischer Rassismus: Der Nachlass Hans Grimm (Sandra Richter (in Kooperation mit dem DLA Marbach))
- Oswald-Spengler-Schriftenreihe im C. W. Leske Verlag, herausgegeben vom Stuttgart Research Centre for Text Studies
- Der Index als Textsorte
- Lyrik des deutschen Mittelalters: Eine elektronische Edition des Minnesangs (gem. mit Sonja Glauch und Florian Kragl)
- Erschließung von Fotokonvoluten aus Autorennachlässen im DLA Marbach (Leitung: Sandra Richter, DLA/SRC TS)
- Erschließung des Siegfried Unseld Archivs im DLA Marbach (Projektphase II): Lektorate und Buchreihen (Leitung: Sandra Richter, DLA/SRC TS)
- Quellenrepertorium der Bibliotheken von Exilautoren im DLA Marbach: Siegfried Kracauer (Leitung: Sandra Richter, DLA/SRC TS)
- Topographien der Moderne Die Stadt als Stätte der Begegnung in Otto Erich Hartlebens unpublizierten Tagebüchern (1895-1905) (Dr. Mirko Nottscheid, DLA Marbach)
Forschungsnetzwerke
- Forschungsnetzwerk zu Zeichnungen in Hell und Dunkel auf farbig grundierten Papieren im oberdeutschen Raum um 1500 (Prof. Dr. Daniela Bohde, DFG (BO 1860/5-1)) (Abteilung : Bild) (2017-2023)
- Forschungsverbund Simulation und Analyse oratorischer Räume
- Literatur digital lesen (SRCTS, DLA, NDL, Digital Humanities, IMS, Leibniz Institute for Knowledge Media Tübingen)
- Dramennetzwerk (angesiedelt an der interuniversitären Forschungsstelle Stuttgart/Venedig zur Erforschung des europäischen Dramas in der frühen Neuzeit)
- Forschungsnetzwerk: Praktiken der Interpretation und Rezeption von Literatur
- Global Archives (DLA Marbach)
- Forschungsverbund MWW (DLA Marbach)
Abgeschlossene Projekte
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Linguistic and nonlinguistic organization of literary narratives. Authors of literary narratives of different ages guide readers/recipients to process the unfolding of stories by means of various techniques. As for texts to be read, linguistic cues include e.g. frame shifts, discourse markers, and “dialogic syntax” (Du Bois 2014). Nonlinguistic cues include e.g. paragraphing, punctuation marks, and space settings on paper. Texts to be performed display a richer spectrum of clues, the nonlinguistic part being a crucial component. If literary narratives are set to music, the range of clues is even broader. This project investigates into the complex relationship between linguistic and nonlinguistic authorial strategies that suggest a fundamentally multimodal articulation of literary narratives.
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Compression in Homeric Epic. This project stems from a research stay at the University of Berkeley, Department of Linguistics (2015). The aim is to argue for a cognitive explanation of how some passages of the Iliad and the Odyssey can be interpreted as referring to the narration of two different episodes at the same time. The core idea of the argument is that of cognitive compression (Fauconnier and Turner 2000; Turner 2006).
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Viewpoint blends. On the subjective Homeric narrator. This project relates to a forthcoming volume (Telling Homer, Telling In Homer, edited by J. Ready and C. Tsagalis), offering new perspectives on the performers of the Homeric Epic. In my contribution I return to Irene de Jong’s observation that the Homeric Narrator is also a focalizer (1998/2004), and on Deborah Beck’s study of free indirect discourse in Homer (2012). I expand on the respective claims by investigating into the linguistics of lines where the viewpoint of the primary narrator and that of a character blend. The work proposes a cognitive approach to free indirect discourse, and offers further evidence against the dogma of Homeric objectivity.
- Discourse and Performance in an Epic Song: A Study of Alija Fjuljanin’s “Halil Hrnjičić and Miloš the Highwayman” (Milman Parry Collection n. 662): This project developed out of a joint research conducted by one of the curators of the Milman Parry Collection at Harvard, and myself. It is a first-of-its-kind exploration of the interaction between language and music in the special communicative environment of oral epic song. Applying innovative methods of documentation and analysis to a tradition of epic songmaking that has long been considered the closest living analogue to the Homeric Iliad and Odyssey, this study presents findings that are of interest to linguists, folklorists, classicists, and scholars working with oral traditions of any kind. Through detailed examination of a Bosniac epic song recorded in 1934, the work reveals that para-linguistic and extra-linguistic features of the performance not normally taken into account (such as melodic or rhythmic variation and vocal timbre) actually play a fundamental role in the dynamic process whereby the singer communicates his meaning to the audience.
- Pragmatic functions and meanings of ancient Greek particles. This is another joint project. As of August 2015, the three research members of an Emmy-Noether group that I coordinate are working on an online pre-print publication. This co-authored publication gathers the results of investigations carried out at the Classics department of the University of Heidelberg (2010-2014, plus a 6-month extension in 2015), through a grant of the DFG. Particles are mostly monosyllabic words that are extremely frequent in ancient Greek language; they not always have a specific syntactic role, and are still underdiscussed. We contribute studies in their pragmatic meanings and their discourse functions across different literary genres. We suggest a number of ways of making sense of them by means of different theoretical tools as well as readings in situ. The work consists of five volumes. The first four volumes will appear first ( Foundations; II. Particle use in Homer and Pindar; III. Particle use in Aeschylus, Sophocles, Euripides, and Aristophanes; IV. Particle use in Herodotus and Thucydides); the fifth will follow (V. The Online Repository of Particle Studies—an online resource containing summaries of five hundred years of scholarship on a selection of the most frequent particles).
- Dialogic Syntax in Thucydides. The idea of Dialogic Syntax (Du Bois 2014) concerns mechanisms of resonance and recurrence that complement classical syntax. The first experiments I made on Dialogic Syntax in two masterpieces of ancient Greek historiography illuminate how we actually process prose sentences by combining classical syntax, cognitive constraints, and textual design above the sentence level. A systematic application of this concept to the reading on ancient Greek prose can have a considerable impact also on language teaching at the undergraduate and graduate levels.
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Depiction and performativity in early Greek poetry. In this project I apply the basic ideas of Eve Sweetser’s seminal article “Blended Spaces and Performativity” (2000) to the linguistic surface and the nonlinguistic dimensions of early Greek epic and lyric. The aim is to show that what seems to be “just” depicted in both genres (“X happened”) is actually made happen or re-happen; that is to say, the performance not only represents space, but it also affects the represented space. This point harmonizes with the idea that ritual settings are prerequisites for lyric and epic performances in the archaic and classical Greek culture.
Links zu abgeschlossenen Projekten:
- Das digitale Archiv (DDA)
- ukrainische Philosophen über Demokratie
- Das römische und mittelalterliche Ladenburg/hörbar und sichtbar machen
- Form und Emotion. Affektive Strukturen in der französischen Kunst des 19. Jahrhunderts und ihre soziale Geltung. Emmy- Noether- Programm der DFG
- "Literatur im Systemkonflikt." Internationales Tagungs-, Ausstellungs- und Kulturprogramm (Leitung: Sandra Richter, DLA/SRC TS) (2019-2020)
- Linguistic and nonlinguistic organization of literary narratives (Dr. Anna Bonifazi; Abteilung: Digital Humanities)
- Magische(s) Gestalten in der christlichen Welt (Thyssen-Stiftung) (Leitung: Prof. Dr. Kirsten Dickhaut; Abteilung: Hermeneutik) (01.02.2017- 31.12.2020)
- Form und Emotion (Leitung: Kerstin Thomas)
- Quantitative Literaturwissenschaft QuaDramA
- Gego (Schwerpunktprojekt)
- Suhrkamp Forschungskolleg
- ePoetics
- Escrituras andantes“. Text- und Schriftkonzepte im frühneuzeitlichen Drama bei Fernando de Rojas, Ludovico Ariosto, Macchiavelli und Théodore de Bèze (Thyssen-Stiftung, 1.9.2018-30.09.2021) (Leitung: Prof. Dr. Kirsten Dickhaut; Abteilung: Hermeneutik)
- QuaDramA - Quantitative Drama Analytics
- Dichterlesungen und Vortragskunst in "avantgardistischen" Cafés, Clubs und Cabarets des frühen 20. Jahrhunderts (Dr. Marie Wokalek)
- Quantitative Literaturwissenschaft
- Der Autor als Filmfigur (Leitung: Prof. Dr. Torsten Hoffmann / Prof. Dr. Doreen Wohlleben (Uni Marburg)
- Lehrprojekt: Texttheorie
- Textkritische Edition Adorno
- Globalisierung von unten: Zirkuläre Migration zwischen Südasien und Afrika, ca. 1850-2000 (GloBe)
Projektleitung: Dr. Margret Frenz - Kolonialfieber und literarischer Rassismus: Der Nachlass Hans Grimm (Leitung: Sandra Richter, Anna Kinder, Claus Zittel, SRC TS / DLA) (Im Zusammenhang mit aktuellem Namibiaprojekt: (2019-2021)
- Digitale Rezeptionsanalyse: Werther (CRETA) (Leitung: Prof. Dr. Sandra Richter)
- Globalisierung von unten: Zirkuläre Migration zwischen Südasien und Afrika, ca. 1850-2000 (GloBe) (Leitung: Dr. Margret Frenz)
- Sprachen der Poesie Aussellungsprojekt 2018-2021 (Baden-Württemberg Stiftung)
- Namibia fiktiv und faktisch
- Magische(s) Gestalten in der christlichen Welt
- BMBF-Projekt. Textklang
- Hölderlin, Celan und die Sprachen der Poesie